Ekipa
© 2024 Salomon d.o.o. Vse pravice pridržane
Oglasno sporočilo: ELES d.o.o.
Oglasno sporočilo: ELES d.o.o.
05. 12. 2024 · 08:56
Deli članek:

ELES v korak s časom: polnilnice danes, da bomo jutri e-vozila polnili hitro in ugodno

Slovenija bo ob predvideni rasti števila električnih vozil že do leta 2027 na avtocestnem križu potrebovala od 30 do 50 lokacij s pet do desetimi hitrimi polnilnicami na vsaki lokaciji. Foto: Luka Pašič/ELES

Na naših cestah narašča delež električnih vozil, zato postaja vse pomembneje, kako pravočasno zagotoviti dovolj enakomerno razporejenih e-polnilnic, da bo voznikom prosta polnilnica vedno na voljo in pred polnilnimi mesti ne bo kolon čakajočih vozil.

Za zeleni prehod bo e-mobilnost eden ključnih dejavnikov, z njim pa polnilna infrastruktura, ki povezuje prometni in elektroenergetski sistem. Kdaj, kje in kako se bodo e-vozila polnila, postaja ključni izziv nove realnosti. Čeprav bodo zasebne pametne polnilnice doma zadostile 80 odstotkom vsega polnjenja, bomo tudi na javnih cestah potrebovali močno mrežo hitrih polnilnic. ELES je proaktivno pristopil k reševanju izziva in v sklopu več projektov že dlje časa vzpostavlja različne tipe polnilnic vseh vrst.

Razvoj mreže e-polnilnic

Že leta 2030 naj bi bilo v Sloveniji okoli 59.000 vozil na alternativna goriva, od tega približno 57.000 električnih. To pomeni, da bomo že do leta 2027 na avtocestnem križu potrebovali od 30 do 50 lokacij s pet do desetimi hitrimi polnilnicami. Vlada za pravočasni razvoj hitre polnilne infrastrukture načrtuje ustanovitev gospodarske javne službe, ki naj bi jo opravljala družba ELES.

Vloga družbe ELES pri vzpostavljanju sistema električnih polnilnic bo v gradnji elektroenergetske infrastrukture, nato pa bo lokacijo oddala različnim zasebnim investitorjem, ki bodo zgradili polnilna mesta. Trg polnilne infrastrukture za električna vozila bo namreč bistveno drugačen, kot je trg z naftnimi derivati.

V naslednjih nekaj letih bo ključna nadgradnja hitre polnilne infrastrukture na že obstoječih avtocestnih postajališčih. Iz trenutno enega ali dveh polnilnih mest se mora razpoložljiva infrastruktura čimprej razširiti na pet, deset ali več polnilnih mest na lokacijo. Hkrati se mora povečati tudi moč polnjenja na posamezni polnilnici s trenutnih 50 kW na 150 kW, 250 kW ali 350 kW.

ELES je že leta 2018 razvili koncept infrastrukture za masovno polnjenje e-vozil E8, ki je primarno namenjen polnjenju avtomobilov zaposlenih v delovnem času. Foto: Luka Pašič/ELES

Polnilni parki prihodnosti bodo omogočali polnjenje za 60-100 osebnih vozil

Ob približevanju letu 2030 bo število električnih vozil na cestah tolikšno, da obstoječa počivališča ne bodo zmogla zagotoviti sočasne oskrbe fosilnih in električnih vozil. Zato je treba razmišljati tudi o novih lokacijah, tako imenovanih polnilnih parkih prihodnosti, ki bodo na oziroma ob avtocestah. Tam bo od šestdeset do sto polnilnih mest za osebna vozila ter množica hitrih polnilnic za avtobuse in poslovna oziroma tovorna vozila.

V družbi ELES so se v okviru mednarodnega projekta GreenSwitch že lotili prvih pilotnih projektov gradnje elektroenergetske infrastrukture za vzpostavitev polnilnih parkov, za kar so pridobili tudi nepovratna evropska sredstva. Prvi polnilni park za približno 15 hitrih polnilnic tako nastaja v bližini Kranja, drugega bodo vzpostavili v bližini Novega mesta. Parka naj bi začele delovati do leta 2028. Vzporedno se družba že loteva tudi iskanja dodanih lokacij in zasnove novih polnilnic.

Polnjenje na delovnem mestu: pametne (počasne) polnilnice

Več kot 80 odstotkov vsega polnjenja bodo lastniki e-vozil sicer opravili na pametnih zasebnih polnilnicah, zato so v družbi ELES že leta 2018 razvili koncept infrastrukture za masovno polnjenje e-vozil E8. Ta med drugim predvideva, da morajo delodajalci močno povečati prisotnost pametnih polnilnic za dolgotrajno polnjenje na parkiriščih, namenjenih avtomobilom zaposlenih, ki tam preživijo velik del dneva. S tem omogočajo koriščenje viškov proizvedene električne energije iz obnovljivih virov in viškov energije, kar je cenovno najugodnejše in ima tudi največ dobrobiti za elektroenergetski sistem.

Pameten način polnjenja omogoča koriščenje viškov proizvedene električne energije iz obnovljivih virov in viškov energije zaradi manjše porabe drugih odjemalcev, je cenovno najugodnejši in ima tudi največ dobrobiti za elektroenergetski sistem. Foto: Luka Pašič/ELES