Maraton nadzora hitrosti bo potekal v petek, 21. aprila 2023. Številni dejavniki, ki so povezani z objestno, tvegano in neprilagojeno vožnjo, povečajo nevarnost za nastanek prometne nesreče. Višje kot so hitrosti, praviloma težje so posledice prometnih nesreč. Zaradi neprilagojene hitrosti smo lani zabeležili skoraj 3500 prometnih nesreč, umrlo je 26 oseb, kar je 23 manj kot v letu 2021 oziroma 47 odstotkov manj. Število poškodovanih, tako lažje kot huje, pa je znašalo 2062 in je bilo največje v zadnjem petletnem obdobju, od leta 2021 se je povečalo za 20 odstotkov.
V preteklem letu je bilo zaradi neprilagojene hitrosti zabeleženih 3.498 prometnih nesreč oz. 17 odstotkov več kot v letu 2021. Delež med vsemi prometnimi nesrečami znaša 18,7 odstotkov – v zadnjem petletnem obdobju se je delež gibal med 17 – 19 odstotkov. Zaradi neprilagojene hitrosti je v lanskem letu umrlo 26 udeležencev, kar je 23 manj kot v letu 2021 oz. 47 odstotkov manj. Število umrlih je najmanjše v zadnjem petletnem obdobju. Delež umrlih zaradi neprilagojene hitrosti znaša 31 odstotkov, v zadnjem petletnem obdobju delež znaša 39 odstotkov. Število hudo telesno poškodovanih se je v letu 2022 povečalo za 14 odstotkov v primerjavi z letom 2021 (332 hudo telesno poškodovanih), število lažje telesno poškodovanih pa se je povečalo za 21 odstotkov (1.730 lažje telesno poškodovanih). Število poškodovanih, tako lažje kot huje, je v letu 2022 največje v zadnjem petletnem obdobju. V primerjavi z letom 2018, v letu 2022 beležimo manj umrlih ter več poškodovanih.
Pri omejitvi 70 kilometrov na uro vozil kar 190 kilometrov na uro, v bližini prehoda za pešce in kolesarske poti
Agencija za varnost prometa in Policija danes začenjata prvo letošnjo nacionalno preventivno akcijo »hitrost«, ki bo trajala do 23. aprila in je evropsko usklajena. Maraton nadzora hitrosti bo potekal v petek, 21. aprila 2023. Številni dejavniki, ki so povezani z objestno, tvegano in neprilagojeno vožnjo, povečajo nevarnost za nastanek prometne nesreče. Višje kot so hitrosti, praviloma težje so posledice prometnih nesreč. Zaradi neprilagojene hitrosti smo lani zabeležili skoraj 3.500 prometnih nesreč, umrlo je 26 oseb, kar je 23 manj kot v letu 2021 oz. 47 odstotkov manj. Število poškodovanih, tako lažje kot huje, pa je znašalo 2.062 in je bilo največje v zadnjem petletnem obdobju, od leta 2021 se je povečalo za 20 odstotkov.
190 km/h v občini Kočevje, 132 km/h v občini Trnovska vas
Agencija za varnost prometa je 15 občinam na podlagi javnega poziva podelila v brezplačno polletno uporabo prikazovalnike hitrosti v decembru 2022. Analizirali smo podatke od 1. januarja do 11. aprila 2023. Prikazovalniki so bili v času meritev vklopljeni.
Ob tem je v. d. direktorja Agencije za varnost prometa mag. Simona Felser izpostavila: »V Občini Trnovska vas je voznik pri omejitvi 30 km/h več kot štirikrat prekoračil dovoljeno hitrost, vozil je nedopustnih 132 km/h! Gre za lokacijo v neposredni bližini osnovne šole, kar nakazuje tudi prometni znak, postavljen ob prometnem znaku za omejitev hitrosti. V Kočevju je bila pri omejitvi 70 km/h izmerjena najvišja hitrost kar 190 km/h v neposredni bližini označenega prehoda za pešce in kolesarske poti. V občinah Šmarje pri Jelšah, Kozje in Poljčane so bile pri omejitvi 50 km/h najvišje izmerjene hitrosti kar 116 km/h, v občini Hoče-Slivnica pa pri omejitvi 40 km/h kar 105 km/h. Voznike pozivamo, naj vozijo zmerno in odgovorno, saj se objestna in agresivna vožnja vse prepogosto konča usodno. Globe so v takšnih primerih še najmanjša kazen.«
Največ povzročiteljev med mladimi
Starostni skupini med 18. - 24. letom (750 prometnih nesreč) ter med 25. - 34. letom (681 prometnih nesreč) sta bili tudi lani med najbolj rizičnimi z vidika povzročitve prometne nesreče zaradi neprilagojene hitrosti. To potrjuje dejstvo, da so mladi vozniki (18-24 let) motornih vozil precej bolj rizični kot starejši vozniki motornih vozil (65+), saj povzročijo 3,5 x več prometnih nesreč zaradi neprilagojene hitrosti klub dejstvu, da jih je številčno precej manj. Število povzročiteljev prometnih nesreč s starostjo pada. Starostne skupine od 18.-24., od 25.-34. ter od 45.-54. leta starosti so v zadnjem petletnem obdobju najbolj pogoste skupine pri prometnih nesrečah s smrtnim izidom. V letu 2022 so sicer največ smrtnih prometnih nesreč povzročili povzročitelji iz starostne skupine med 45. in 54. letom starosti.
Z delavnicami Vozimo pametno Agencija za varnost prometa sicer mlade kontinuirano ozavešča, naj izključijo glavne dejavnike tveganja za nastanek prometnih nesreč, neprilagojeno hitrost, alkohol in mobilni telefon. Prav kombinacija teh treh dejavnikov je še posebej usodna.
Vse več kolesarjev v prometnih nesrečah zaradi neprilagojene hitrosti
Najpogostejši povzročitelj prometnih nesreč zaradi neprilagojene hitrosti je voznik osebnega avtomobila. V letu 2022 je bilo zabeleženih 2.561 povzročiteljev osebnih avtomobilov. V obdobju zadnjih petih let je delež povzročiteljev voznikov osebnih avtomobilov v povprečju 73 odstotkov. Delež se v zadnjih letih zmanjšuje – v letu 2018 je znašal 77 odstotkov, v lanskem letu pa 71 odstotkov.
Voznikom osebnih avtomobilov sledijo povzročitelji kolesarji in vozniki enoslednih motornih vozil. Kolesarji so v letu 2018 povzročili 238 prometnih nesreč, lani pa že 412 prometnih nesreč zaradi neprilagojene hitrosti, delež se je povečal iz 7 odstotkov na 11 odstotkov v zadnjem petletnem obdobju, medtem ko delež pri voznikih enoslednih motornih vozil ostaja med 8 – 10 odstotkov (9 odstotkov v letu 2022). V letu 2022 je bilo največ umrlih zaradi neprilagojene hitrosti med vozniki enoslednih motornih vozil (6 umrlih) in kolesarjev (5 umrlih).
Hitrost in alkohol usodna za devet življenj v letu 2022
Vožnja pod vplivom alkohola in neprilagojena hitrost sta pogosto pri prometnih nesrečah pogosto povezana in tudi z najbolj usodnimi posledicami. V letu 2022 se je od 1.590 prometnih nesreč, ki so jih povzročili alkoholizirani udeleženci, 610 pripetilo zaradi neprilagojene hitrosti, v njih pa je življenje izgubilo 9 oseb, še opozarja Agencija za varnost prometa.
Največ smrtnih žrtev ob vikendih, zvečer in ponoči
Največ prometnih nesreč s smrtnim izidom zaradi neprilagojene hitrosti se pripeti ob koncih tedna (sobota in nedelja). V obdobju zadnjih 5 let je največ udeležencev zaradi neprilagojene hitrosti umrlo med polnočjo in 1. uro zjutraj – 14 umrlih, med 14. in 15. ter med 19. in 20. uro – po 12 umrlih. Večina smrtnih prometnih nesreč se zaradi neprilagojene hitrosti pripeti v pozno popoldanskem času (prometne konice) oz. nočnem času (med 19. zvečer in 1. uro ponoči). Leto 2022 je nekoliko odstopalo od povprečja, saj je 9 od 26 umrlih zaradi neprilagojene hitrosti umrlo med 11. in 15. uro.