Iniciativa Zavoda VOZIM, zavarovalnice Generali, Toyote Slovenija in agencije Luna \TBWA je mednarodno nagrajen model, ki v lokalnem okolju povezuje vse ključne deležnike; mlade, starše, učitelje, odločevalce in strokovnjake, da skupaj pridejo do konkretnih rešitev za preprečevanje voženj pod vplivom alkohola.
Celosten in učinkovit model Heroji furajo v pižamah, sofinanciran s strani Ministrstva za zdravje in Javne agencije RS za varnost prometa, je prepoznala tudi Evropska komisija in ga s podeljeno prestižno nagrado »Jacques Barrot Grand Prize« proglasila za najboljši projekt v Evropi na področju prometne varnosti v zadnjih štirih letih.
A statistika jih je spodbudila, da v 3. sezono stopijo z novo komunikacijsko zgodbo, v kateri glas iniciative prevzemajo ženske. »Zastrašujoč je namreč podatek, da skoraj 90 % prometnih nesreč pod vplivom alkohola povzročijo moški,« kar je po uvodnem delu pojasnila Vesna Marinko, vršilka dolžnosti direktorice Javne agencije RS za varnost prometa, ki je predstavila statistične podatke, na katere so se ustvarjalci akcije oprli. V lanskem letu je le 1 od 22 smrtnih žrtev prometnih nesreč zaradi alkohola povzročila ženska. Dr. Maja Roškar iz Nacionalnega inštituta za javno zdravje pa je problem osvetlila še v vidika razlike pitja alkohola med spoloma: »Moški pijejo več in pogosteje, razmerje med spoloma je približno 3:1 (pri mladostnikih so razlike manjše). Iz raziskav ugotavljamo, da 55 % moških vsaj enkrat na leto pije na način, s katerim tvega škodo, pri ženskah pa je ta odstotek nižji in sicer 30 %.« Prav zaradi teh podatkov so se ustvarjalci komunikacijske akcije odločili glas iniciative predati ženskam.
S tezo »Ženske so boljše voznice kot moški«, ki je bila vidna na več mestih v preteklem tednu, so se namreč naslonili na družbeni stereotip in tako v javnosti spodbudili razpravo. Z današnjim razkritjem statistike in trditvijo, da kar 89 % prometnih nesreč pod vplivom alkohola povzročijo moški, ki stoji za to trditvijo, pa naslavljajo prav vse voznike. Dobri vozniki so tisti, ki so varni in predvsem za volan sedejo vedno trezni, s tem pa pokažejo svojo odgovornost zase in za druge udeležence v prometu.
Z namenom dolgoročne in celoletne komunikacije so skupaj z znanimi Slovenkami ustvarili novo komunikacijsko orodje – Koledar gole resnice – da vsak dan opominja na dragocenost življenja, ki ga lahko prehitro ogrozijo nespametne odločitve. »Želimo, da bo ta koledar visel na čim več mestih, kjer lahko prihaja do voženj pod vplivom alkohola (gostilne, kmečki turizmi, …),« je poudarila Medeja Kraševec, tekstopiska iz Lune \TBWA in dodala: »Alkohol na cestni namreč ni problem samo decembra, ampak celo leto. Zato smo ustvarili medij, ki nam omogoča celoletno prisotnost in vsak mesec z novo zgodbo opominja na problem in vsakega posameznika sili k sprejemu odgovornosti.«
Hkrati pa še vedno pozivajo ljudi, da postanejo heroji, saj je heroj vsak, ki drugemu omogoči varen prevoz, četudi sredi noči in v pižami, predvsem pa vsak, ki nikoli ne sede za volan pod vplivom alkohola. »S to komunikacijo želimo preseči dejstvo, da je nekaj popitih kozarcev in nato sesti za volan še vedno kul dejanje, skoraj blagovna znamka. Naša skupna in zelo zahtevna naloga je, da uničimo to znamko, jo preglasimo in skupaj spravimo alkohol iz cest ter ga naredimo manj družbeno sprejemljivega,« pravi David Razboršek, direktor Zavoda VOZIM.
Celotno dogajanje je skozi svojo izkušnjo prometne nesreče, ki ji je botrovala vožnja pod vplivom alkohola povzela Vesna Novak, predstavnica Zavoda VOZIM, ki s svojimi zgodbami osvešča mlade. Pozvala je, da: »Najtežje sem sprejela ravno dejstvo, da je bila moja odločitev, da se peljem z vinjenim voznikom. Zato je še kako pomembno, da se vsi zavedamo, da čisto vsak posameznik nosi svoj del odgovornosti v prometu - tako kot voznik ali kot sopotnik. Heroj je torej tisti, ki nikoli ne vozi pod vplivom alkohola in tudi opominja ter opozarja druge, da je takšno početje skrajno neodgovorno.«
K ustvarjanju koledarja je aktivno pristopilo podjetje Adriamedia, distribuirali pa ga bodo poškodovanci, člani Zavoda VOZIM, sami, po lokacijah – lokalnih gostilnah, frizerskih salonih, gasilskih društvih, … – na podeželju. Na pomoč pa so jim že priskočila podjetja, ki imajo neposreden stik z gostinci ipd. kot so Orbico, Tuš Cash&Carry, Bar2000, Lavazza, Bartog, pa tudi partnerji Toyota Slovenija, zavarovalnica Generali, Javna agencija RS za varnost prometa, DARS in Mreža MaMa.
Iniciativa bo nadaljevala z delom tudi v prihodnjem letu, saj nadaljujejo z aktivnostmi med mladimi, lokalnimi odločevalci in strokovnjaki v lokalnem okolju. Zahvaljujejo pa se tudi medijem, ki že od vsega začetka širijo zavedanje o nevarnostih alkohola na cesti in širše ter tako pomembno prispevajo k spremembam v mišljenju širše javnosti.
Izjave vseh ključnih akterjev in podpornikov iniciative 'Heroji furajo v pižamah'
David Razboršek, direktor Zavoda VOZIM: »S Heroji, ki furajo v pižamah, iniciativo za manj voženj pod vplivom alkohola, smo dosegli več, kot smo si sploh lahko predstavljali. V zadnjih 2 sezonah smo dosegli skoraj 14.000 mladih na delavnicah, zabavah in drugih aktivnostih, več kot 600 smo jih varno pripeljali na in z zabav. 9 občin, v katerih smo celostni in učinkovit preventivni model izvedli, se je zavezalo h konkretnim rešitvam, predlaganim s strani mladih. Več kot 15 pridruženih občin pa dela korake v smeri manj voženj pod vplivom alkohola. Med njimi so takšne, ki so se same aktivirale in si želijo tovrstnega pristopa in dela mladih, strokovnjakov ter lokalnih odločevalcev.
Celovit pristop, ki v lokalnem okolju združuje vse deležnike, pa je pridobil z več nagradami tudi mednarodno priznanje. Za nas največje je prav strokovno priznanje Evropske komisije za najboljši preventivni projekt na področju prometne varnosti v zadnjih štirih letih 'Jacques Barrot Grand Prize'.
To, da nam je uspelo zbrati tako ekipo in ponosni smo, da imamo v iniciativi take strateške partnerje, nam daje možnost rasti in razvoja. V tem tednu zato začenjamo projekt širitve in nadgradnje iniciative v Belgijo in na Portugalsko v okviru projekta Erasmus+.
Velika hvala tudi medijem, da vplivate na ljudi in širite zavedanje, da alkohol ne sodi na ceste. Le skupaj s sprejemanjem svojega dela odgovornosti, pa bomo naše ceste naredili varne.«
Eden glavnih podpornikov iniciative je že od začetka Zavarovalnica Generali, kjer so v projekt začeli verjeti takoj, ko so jim ga v Zavodu VOZIM predstavili. Vanja Hrovat, predsednica Uprave GENERALI zavarovalnice d.d. je o sodelovanju pri akciji povedala: »Ponosni smo, da v zavarovalnici Generali kot vseživljenjski partner s tovrstnimi projektih lahko prispevamo k boljši in odgovornejši družbi in v zgodbo Herojev smo verjeli že od samega začetka.
Ženske znamo biti steber družbe. To smo doslej s svojim pozornim ravnanjem in premišljenimi dejanji dokazale že neštetokrat. Tudi v prometu. In tudi na področju odgovornega ravnanja v vlogi voznic. Temu v prid kažejo zgovorne številke in statistični podatki. Dokazujejo, da smo dobre in varne voznice. Redkokatera med nami se namreč znajde v vlogi povzročiteljice nesreče, še manj pod vplivom alkohola.
Sama sem se že v preteklosti večkrat sredi noči kar v pižami odpravila po svoje bližnje, zato sem se s projektom »Heroji furajo v pižamah« tako rekoč že takrat popolnoma poistovetila. Predvsem kot mama, žena, prijateljica in sodelavka. Skratka kot ženska, ki ji je mar in ki se trudi vplivati z zgledom.
Moje ključno vodilo, s katerim želim vplivati na druge, je: za volanom je edino pravilno 0,0. Le tako lahko v prometu ravnamo varno in odgovorno in postanemo vzor drugim.
Pred nami je praznični december. Zadnji mesec v letu, ko bomo večkrat pred odločitvijo, ali nazdraviti in nato sesti za volan, ali ne. Ta pomembna, a včasih ne tako zelo preprosta odločitev, čeprav bi to morala biti, je vedno zgolj in samo naša. Naj nas pri tej odločitvi vedno vodi misel: za svojo odločitev sami prevzemamo odgovornost za vse morebitne posledice – tudi tiste najhujše.
Verjamem, da smo vsi vozniki sposobni vsak pri sebi razmisliti, sprejeti pravo odločitev in odgovorno ravnati. Poskrbimo, da sebe, ostale voznike in druge udeležence v prometu s svojimi dejanji ne bomo ogrožali. Tako bo življenje vseh veliko varnejše in prijetnejše.«
Velike zasluge za prepoznavnost in mobilnost Herojev ima tudi Toyota, ki Zavodu Vozim za izvajanje herojskih aktivnosti omogoča uporabo avtomobilov, predelanih in prilagojenih za vožnje invalidov. Kensuke Tcuchiya, predsednik Toyota Adria, je povedal: »Skladno z globalnimi smernicami Toyote si želimo tudi v Sloveniji stopati po poti, ki nas vodi dlje od zgolj proizvajalcev ikoničnih avtomobilov. Vsak dan se trudimo za boljši skupen danes in jutri, za družbo, kjer je mobilnost omogočena vsem, saj verjamemo, da lahko z gibanjem dosežemo nemogoče. O tem pričajo tudi naše aktivnosti. Ena od njih je zagotovo partnerstvo s projektom Heroji furajo v pižamah, s katerim bomo že tretje leto delovali na ozaveščanju javnosti o varni vožnji, preprečevanju nesreč ter ničelni toleranci alkohola v krvi, ko pride do vožnje avtomobila. Ob tem se zavedamo, da je zgolj osveščanje premalo, zato bomo prispevali tudi k iskanju ustreznih rešitev za boljšo mobilnost v manjših mestih. Naše aktivnosti pa niso usmerjene le v preventivo, temveč aktivno delujemo tudi na področju razvoja robotiziranih terapevtskih naprav, hkrati pa smo prva in edina avtomobilska znamka v Sloveniji, ki invalidom omogoča preizkus vozila in ročice pred samim nakupom pri 6-ih pooblaščenih prodajalcih in serviserjih Toyote. Avtomobile s t.i. BDF. ročico uporablja tudi Zavod Vozim in v veselje nam je, da lahko skupaj ustvarjamo družbo, kjer je mobilnost mogoča za vse.«
Medeja Kraševec, tekstopiska iz agencije Luna\TBWA, ki je sodelovala pri zasnovi komunikacijske podpore 3. sezone iniciative, je pojasnila ozadje kampanje: »V času, ko smo z vseh strani obdani z velikimi količinami podatkov, se soočamo s težavo: kako ustvariti sporočilo, ki bo v poplavi vseh teh sporočil pritegnilo pozornost skrolajočih uporabnikov in celo od njih izzvalo odziv?
To smo dosegli s šokom, ki smo ga ustvarili z zelo preprosto komunikacijo - obrnjenim stereotipom »ženske so boljše voznice kot moški«, ki je po pričakovanju sprožil plaz razburjenih mnenj.
A ta izjava ni samo trik za vzbujanje pozornosti, temveč je osnovana na šokantni statistiki. V lanskem letu so kar 89 % prometnih nesreč pod vplivom alkohola povzročili moški. Torej lahko upravičeno govorimo o ženskah kot boljših voznicah, saj dobrega voznika ne odlikuje natančnost bočnega parkiranja, temveč odgovornost in kultura vožnje, predvsem pa odločitev, da nikoli ne sede pijan za volan.
Ker so kampanje, ki naslavljajo problematiko alkohola med vožnjo, v glavnem osredotočene na mesec december, ko na to opozarjajo skoraj vsi, se lahko sporočilo hitro izgubi. Da pa bi v tretji sezoni komunikacijo lahko učinkovito razširili na celo leto, smo ustvarili nov komunikacijski kanal - Koledar gole resnice. Koledar, ki bo vsak dan opominjal na dragocenost življenja, ki ga prehitro ogrozi nespametno dejanje.
12 znanih žensk v pižamah bo z močnimi trditvami, ki so med drugimi tudi nepričakovani obrati znani pivskih rekov, pridobilo pozornost in učinkovito nagovorilo moško ciljno skupino. Ženske so postavljene v močen avtoritativen položaj, ki jim ga podeljuje statistika, obenem pa imajo tudi moč pri oblikovanju mnenja ciljne skupine – ko bodo ženske jasno in glasno povedale, da pitje ni »kul«, bodo prej ali slej to sprejeli tudi moški.
Poleg celoletne prisotnosti pa bomo poskrbeli tudi za prisotnost na najbolj ključnih mestih – tam, kjer sta alkohol in vožnja najpogosteje povezana – restavracije, lokali, avto servisi in druge lokacije v obrobnih krajih, kjer je takšnih nesreč še vedno največ.«
Projekt podpira tudi Nacionalni inštitut za javno zdravje - dr. Maja Roškar iz NIJZ je o problematiki povedala: »Pitje alkohola je v Sloveniji še vedno (pre)velik javnozdravstveni in družbeni problem, ki je prisoten tako med moškimi kot ženskami. Med spoloma pa obstajajo razlike. V povprečju moški popijejo več in pogosteje ter začnejo piti pri nižji starosti. Glede alkohola se torej vedejo bolj tvegano, kar lahko vodi k drugim tveganim vedenjem – vožnji pod vplivom alkohola, nasilju, tvegani uporabi drugih psihoaktivnih snovi, tveganim spolnim vedenjem, prepirom, pretepom, ipd. Razlogi za razlike med spoloma so mnogi, med njimi tudi razlike v družbenih vlogah moških in žensk ter sprejemljivosti pitja moških in, predvsem v preteklosti, nesprejemljivost pitja žensk. Se pa te razlike med spoloma v zadnjem času hitro zmanjšujejo, saj prihaja do porasta tveganega pitja med ženskami – predvsem mladimi in visoko izobraženimi. To lahko pripisujemo tudi izenačevanju družbenih vlog in delovanju alkoholne industrije ter industrije zabave, ki ustvarjata alkoholne izdelke všečne ženskam. Prav zato smo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje podprli idejo iniciative Heroji furajo v pižamah, da v tej sezoni naslovijo ženske in tako pristopijo k reševanju problema vožnje pod vplivom alkohola.«
Tudi Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa je s statistiko podprla tokratno komunikacijsko akcijo. Vesna Marinko, vršilka dolžnosti direktorice Javne agencije RS za varnost prometa, je povedala: »V Sloveniji še vedno veljajo stereotipi o tem, kako vozijo ženske in kako moški. Iz statističnih podatkov izhaja, da so v zadnjem petletnem obdobju, kar tri od štirih prometnih nesreč povzročili moški, ženske pa vsako četrto prometno nesrečo. Pri glavnih dejavnikih tveganja za nastanek prometne nesreče s smrtnim izidom so razlike med spoloma še večje. Letos so vse prometne nesreče pod vplivom alkohola, ki so se končale s smrtnim izidom, povzročili moški, tudi v zadnjem petletnem obdobju so moški povzročili vsako 9 od 10 prometnih nesreč s smrtnim izidom.
Moški pogosteje sedejo za volan pod vplivom alkohola, saj so letos policisti v 91% kaznovali moške zaradi vožnje pod vplivom alkohola. Tudi ženske sicer niso izjeme, saj je letošnja rekorderka med alkoholiziranimi povzročitelji imela 1.64 mg alkohola na liter izdihanega zraka (prek 3 promile v krvi). Osebe stare od 45 do 54 let so povzročile največ prometnih nesreč s smrtnim izidom zaradi vožnje pod vplivom alkohola.
Znanstvene raziskave ne potrjujejo posebnih vozniških prednosti enega ali drugega spola, lahko pa iz statistike zaključimo, da ženske manj tvegajo v prometu, so previdnejše in ostajajo v prometu mirnejše. Ob tem pa so pogosteje podvržene večopravilnosti, ki tudi v prometu predstavlja visoko tveganje.
Da večjih razlik na podlagi spola ni, se kaže v tem, da so lahko tako moški kot ženske med vožnjo nerodni, odsotni ali z mislimi drugje, da menijo, da so na cesti ravno oni najbolj pomembni, prepričani o sebi in svojih sposobnostih, njihove reakcije ob opazovanju drugih udeležencev pa so pogosto agresivne in nespoštljive.«
Vse pa je s svojo izkušnjo in prometno nesrečo zaradi alkohola k drugačnem ravnanju v prometu pozvala Vesna Novak, ena od predstavnic Zavoda VOZIM, ki je dejala: »Moja pot z zabave je pred 20. leti trajala več kot pol leta, saj sem bila kot sopotnica udeležena v prometni nesreči in utrpela poškodbo hrbtenjače. Moja prava rehabilitacija po prometni nesreči se je od prihodu domov pravzaprav šele začela. Veliko energije in vztrajnosti je bilo potrebno za spopadanje z novo življenjsko situacijo in če bi vso to energijo vložila v nove stvari, kot je na primer šport, bi bila danes vrhunska športnica. Najtežje pa sem sprejela ravno dejstvo, da je bila moja odločitev, da se peljem z vinjenim voznikom. Zato je še kako pomembno, da se vsi zavedamo, da čisto vsak posameznik nosi svoj del odgovornosti v prometu - tako kot voznik ali kot sopotnik. Heroj je torej tisti, ki nikoli ne vozi pod vplivom alkohola in tudi opominja ter opozarja druge, da je takšno početje skrajno neodgovorno.«